donderdag 29 juni 2017

1 kilo Borsten

Vandaag 5  jaar geleden heb ik een borstverkleining gehad. Een beste operatie die 2 uur duurt met een plastische chirurg aan beide zijden met 6 weken herstel (als je geluk hebt) Ik doneerde een ruime kilo aan overtollige borsten aan de wetenschap. Mijn belachelijk grote tepelhoven met een doorsnede van 10,5 en 11,5 cm werden heel keurig klein gemaakt en ook mijn tepels die nooit echt tepels waren zijn erg mooi gereconstrueerd tot echte mooie tepeltjes. Ik omschrijf het - voor het beeld - dat ik eerst pannekoeken had, en nu poffertjes ;-)
Reden voor taart, cadeautjes, een blog-vlog speciaal over Tieten, foto's om te vergelijken en een liedje :) (Dankjewel Kinderen voor Kinderen!!!) 



                                        

Tietentaart voor de Boobie Birthday! 

Mocht je deze taart nou ook willen maken, hier de link met het recept (wel in het Engels)
https://prettypies.com/recipe/blueberry-lime-cheesecake-vegangfpaleo/

                                

Even wat beeldscherm bewijs van voor en na 




Deze foto is gemaakt door mijn broer ergens in 2009 of 2010. De jurk is geleend en was veel te klein, maar niemand kon zien dat de rits van achter niet dicht kon, dus so what :)
Ik wilde ook een keer MOOI op de foto.

Want die borsten van mij, die hingen zó enorm. Dit verzin ik niet! Ik kon er een boek van 350 pagina's onder stoppen en dan met m'n armen in de lucht rondlopen (het is eigenlijk jammer dat ik daar geen beeldmateriaal van heb als aandenken).
Mijn borsten zaten gruwelijk in de weg. Ik had tijdens mijn studietijd een bijbaantje in de horeca en als ik met een dienblad liep moest er altijd een stukje dienblad vrij blijven want anders stootte mijn linkerborst de glazen om....
En dan de kleuters in de tijd dat ik in de kinderopvang stage liep en werkte: "Marieke, zit er melk in jouw borsten?" - "Nee" Die kleintjes bedachten automatisch dat grote borsten met melk te maken hadden.
Heel verdrietig was dat ik mezelf mede door die borsten erg lelijk vond, toen ik in 2010 verhuisde naar mijn huidige huis vroeg ik aan een vriend die kwam helpen of hij de spiegel in de badkamer op zo'n hoogte wilde hangen dat als ik naakt in de badkamer stond alleen mijn hoofd in de spiegel kon zien... Na de operatie is de spiegel verplaatst en een jaar later kwamen er zelfs grote spiegels op de overloop!!
Sporten was hel, dus dat deed ik dan eigenlijk ook maar niet of zo min mogelijk. Beetje recreatief zwemmen lukte wel, maar eigenlijk haat ik zwemmen. Vrij onhandig. Beetje skeeleren lukte ook wel. Maar zodra ik ff snel een trap op moest, dan hield ik alles stevig vast. Het gevoel dat ze tegen je oren aan klotsten... Pijnlijk en NIET FIJN!!
In de vlog nog een heleboel verhalen over die meloenen, jetsers, bloemkolen, joekels, hoe je ze ook noemen wilt:


En dan verder met het "fotoboek" en alles wat ik nog meer kwijt wil over borsten enzo


Deze foto is gemaakt op Rock Werchter 2010, de laatste keer dat ik een vol weekend op een super vet festival was. En hoe toevallig. Vandaag is Rock Werchter 2017 begonnen. Wat een timing. Misschien dat ik een andere keer ga schrijven over dingen die ik niet meer kan, maar er alleen al (te veel) over nadenken geeft me verdriet, wat hartstikke logisch is.
Het fijne is dat ik nog steeds heerlijke herinneringen heb aan dit mooie 4 daagse festival in België waar ik toen was met Kelly haar zus en een vriendin.

                                          

De borsten van dit beeld wat in de Keukenhof te Lisse staat vond ik ongelofelijk veel lijken op mijn eigen borsten. Dus ging ik er mee op de foto. In 2012 een paar maanden vóór de operatie, en 2 jaar later om het verschil even te laten zien! (want halve naaktfoto's hier plaatsen vind ik niet echt gepast)


Nog even een hele slechte kwaliteit foto van de "before"-borsten


En een paar dagen na de operatie kwamen mijn ouders en jongste zusje (die banketbakker is) op TietenVisite en deze fenomenale TietenTaart sloeg echt alles! Op de foto hierboven in het groene shirt droeg ik geen bh, en op de tietentaart foto een (toch wel plettende) sportbh. Verschil van dag en nacht toch? 



Verder was deze operatie op een heleboel vlakken een enorme overwinning voor mij. Ik ben een enorme bange poeperd voor bloed, naalden, ziekenhuizen, dat soort dingen. En ik had pas 1 keer 1 hechting gehad, bij het verwijderen van een verstandskies. En met deze "verbouwing" had ik er opeens heel erg veel! Ook vond ik het dood eng dat ik verplicht 4 weken op mijn rug moest slapen, terwijl ik ALTIJD op mijn zij slaap. Hoe de fuk zou ik dat voor elkaar moeten krijgen? Nou gewoon met heel veel kussens. En bovendien in het begin ben je én bont en blauw én is het super pijnlijk dus ga je écht niet zomaar op je zij liggen. Je durft er niet eens aan te denken. En toen die 4 weken voorbij waren dúrfde ik niet eens op m'n zij te gaan liggen. Best grappig! 
Verder was ik vooraf al een hele tijd stront zenuwachtig, maar ik heb toen familie en vrienden de foldertjes laten lezen en die mij in een soort Jip en Janneke achtige vorm met zo min mogelijk bloed laten vertalen. Dat hielp ook om minder stress te hebben. 
Ook had ik vooraf contact met bekenden die ook ooit een borstverkleining hebben laten doen. Gewoon alle vragen gesteld die ik had, dat hielp ook. 

Belangrijke leer dingetjes:
* luister níét naar de verpleegkundige die zegt dat de sportbh's van de honkemuller gewoon goed zijn 
* je mag vooraf aangeven welke cup je zou willen, maar je weet nooit precies wat het wordt. En door de operatie is er ook nog zwelling. Lang verhaal kort zat ik dus met BH's die verkeerd waren, ontzettend kut zaten (veel te strak) en toen moest ik 2/3 dagen na m'n operatie naar de stad om een goeie BH te vinden, en toen bleken er geen sportBH's te zijn in mijn maat, zo leek eerst. STRESS! Had allemaal niet gehoeven. 
Tip: koop de sportbh die je vóór de operatie hebt in een aantal cupmaten kleiner. Ik had een E-cup en ik zou naar een C-cup gaan, maar het bleek een B-cup te zijn geworden. Dus een B en een C en een D, spreek met de winkel af dat je komt retourneren wat niet past na de ingreep. (goeie winkels doen daar helemaal niet moeilijk over) ga voor héél zachte materialen, want je moet m 6 weken dag én nacht aan. Ik had een heerlijke bh met zachte badstof stukjes. Comfortabel rules! 
En JEUK betekent dat het geneest! JEUK = GOED! 

Ten slot sluit ik af met het lied der liederen :)  Tie-Ten Zij Krijgt Tieten - sorry als je dit zingt als je morgenvroeg wakker wordt, het is een enorm aanstekelijk nummertje wat makkelijk in het geheugen kruipt 
https://www.youtube.com/watch?v=90BnU4CRUSI

Wil je iets vragen of (anoniem) reageren? Dat kan! Ik heb er een speciaal email adres voor gemaakt: vraaghetmarieke@gmail.com 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten